Søgeoptimering = SEO

Publiceret i: - 15 nov, 2011 Ingen kommentarer

Bedre synlighed på netttet med SEO

Der er mange meninger om hvad der er rigtig og god søgemaskineoptimering (SEO = Search Engine Optimaztion) af hjemmesider. Men reelt er det kun Googles hemmelige metoder der matcher Google-brugernes søgeord og søgefraser mod hjemmesidernes indhold og prioriterer resultaternes relevans.

Brugeren spørger – Google svarer

Googles søgeresultater (SERP = Search Engine Result Pages) præsenteres som svar på brugerens spørgsmål med et stort blåt link (sidens Title-tag på 60-70 karakterer), så kommer selve webadressen og så en mindre resumé-tekst (Description-tag på 140-160 karakterer) – se eksempel herpå:

Disse 2 tag-elementer er det første en Google-søgende bruger præsenteres for, hvis hjemmesidens øvrige indhold findes relevant. Det er derfor vigtigt at udvise omhu med specielt disse 2 tags. Der er her brugeren første gang får mulighed for/fristes til at klikke sig hen til din hjemmeside. Herudover er der en mængde Best Practices og andre mere tekniske SEO-detaljer for gode og relevante hjemmesider.

SEO handler om ordenes kontekst og relevans for læserens søgeord

Det væsentligste er at være bevidst om hvilke ord (søgeord = keywords) du bruger i dine formuleringer om hjemmesidens emner. Benyt de ord du vil findes på i Google – og undersøg hvilke søgeord eller sætninger dine brugere og konkurrenter anvender. Du bør skrive nuanceret og velformuleret, samt anvende en velorganiseret informations-arktitektur og navigation. Læsbarheden og søgeværdien øges også ved at inddele teksten i flere korte afsnit og bruge mellemoverskrifter. Tænk over hvordan du selv søger og helst læser på nettet.

Nogle søgeord er meget generiske eller der er så megen konkurrence på netop disse ord, at det er vanskeligt at få en god placering i Google.

Keep it simple – skriv dit indhold så læseren får kvalitet og værdi

Det er vores overbevisning, at der skal skrives tekster til at opfylde læsernes behov for god information og løsninger – istedet for at have for meget fokus på søgemaskinerne. Brug tiden og kræfterne på kvaliteten af indholdet. Google justerer ofte sine metoder for at undgå misbrug og snyd. Det er derfor konstant læring at få et dybtgående kendskab til de mange aspekter i SEO. Se også en engelsksproget, men let forståelig video om SEO.

Et andet relevant begreb er SEM = Search Engine Marketing. Det dækker over en plan / strategi til at hjælpe med at markedsføre hjemmesiden. Denne markedsføring kan ske både online og offline.

Få hjælp til at organisere din hjemmesides indhold og optimere synligheden.

 

Lukket for kommentarer.